728x90 AdSpace

Türk Kozmolojisi

İçerik Nuray Bilgili'ye aittir. 2015
21 Eylül 2015 Pazartesi

İkonografi Dili



İkonografiler “Okumasını” bilene çok şey anlatır, aslında. Eliade’nın dediği gibi Simge bir dildir ve insan kutsal olanla bu dil vasıtasıyla iletişim kurar. İnsanlığın belki de tek ortak dili “Simge” dilidir. İmgeler ve simgeler kültürü yaratır ve onu korur. Mitolojilerin ve İkonografilerin mantığı simgeseldir. "Din ve sanat", ikonografiler ve imgeler ile varlığını korur.
Bu paylaştığım Minyatür de "anlayana" çok şey anlatır. Eski Türk Mitolojisinde Büyükayı Takımyıldızı, (Kepçenin Ağzı) yani "Yedi Hanlar", Güneşi taşıyan 2 ya da 4 atın çektiği bir at arabası gibi düşünülürdü. Güneş ve Ay, birer araba sürücüsüydü. Büyükayı takımyıldızının, Tanrının Kapısı sayılan, kutup yıldızının etrafında dönerek, ve elbette "Güneşi Taşıyarak" mevsimleri meydana getirdiğine inanılırdı.
Büyükayı Takımyıldızının Kuyrugunun gösterdigi yöne göre, mevsim degistirdi: "Kuyruk doğuyu gösterdiğinde bahar, güneyde yaz, batıda sonbahar ve kuyruk kuzeyde ise kışın geleceği anlaşılırdı.
Bu Türk-İslam minyatüründe de 4 "Farklı Renkte" atın çektiği "Antrapomorfik" Güneş İkonografisi tasvir edilmiş. Tekerlek "Güneş Tekerleği" olarak bildiğimiz tekerlektir. Ortasındaki "8" bölümlü çiçek "Güneş Rozeti" olarak bildiğimiz simgedir. Tüm kadim kültürlerde Güneş Tekerleği "8" bölümlüdür. At Arabası Büyükayı Takımyıldızıdır.
Türk kozmoloji düşüncesinde gökyüzündeki takımyıldızlar birer at sürücüsü gibi düşünülmüştür. Yönlere göre renkler, unsurlar, takımyıldızlar, gezegenler konumlandırılmıştır. Buna göre Siyah renk Kuzey, Kızıl renk Güney, Mavi renk Doğu, Beyaz renk ise Batı yönüyle ilişkilendirilir. Bu minyatürde de At Renklerinin, Türk mantık ve düşünce sistemine uygun olduğu görülür. Bu 4 farklı renkte olan at, farklı yönleri yani, 4 ana yönü ifade eder..Nuray Bilgili..
  • Blogger Yorumları
  • Facebook Yorumları

0 yorum:

Item Reviewed: İkonografi Dili Rating: 5 Reviewed By: Türk Asya